Línea de innovación Sistemas industriales / Automoción

Automoción

La línea “Automoción” es una línea de innovación dentro del marco estratégico del ITAINNOVA 2013-2015, que se centra en el conocimiento profundo del producto “vehículo de motor”, entendido este producto como el sistema de transporte para trasladar personas y mercancías de forma eficiente tanto en entornos urbanos como interurbanos.

Los conocimientos disponibles en el ITAINNOVA relativos a la línea de innovación de “Automoción” son los siguientes:

  • Vehículo completo:
    • Diseño de sistemas y estrategias de control y optimización de la gestión energética en nuevos vehículos (modelización y aplicación de técnicas SIL y HIL).
    • Análisis de estabilidad dinámica de vehículo completo mediante simulación y diseño de sistemas de control de estabilidad.
  • Diseño, desarrollo y validación de componentes y sistemas vehiculares, como sistemas de frenado, suspensiones, direcciones, rodamientos, bombas, etc, mediante la aplicación de:
    • Análisis y simulación de componentes y sistemas vehiculares (simulación multicuerpo, multidominio/multifísica, mecatrónica/control) aplicando e integrando herramientas avanzadas de prototipado virtual.
    • Definición de procedimientos y ejecución de ensayos de desarrollo sobre componentes y sistemas desde el punto de vista de comportamiento funcional, integridad estructural y durabilidad, ensayos climáticos, ruido y vibraciones y compatibilidad electromagnética (cámara semianecoica).
    • Desarrollo de bancos de ensayo de componentes y sistemas vehiculares para verificación de su funcionamiento en condiciones de servicio.
    • Ecodiseño y evaluación de impacto medioambiental de componentes vehiculares.
Soluciones
Equipamientos singulares
  • Circuit tools (Software de data logger de GPS)
  • Advisor 2004 (Software de modelización de vehículo eléctrico)
  • ECUs programables de última generación (No disponible actualmente. Sólo necesario en caso de orientar la línea a programación de ECUs)
  • Hardware para prototipado rápido de controladores (dSPACE y MicroAutobox)
  • Mesa de vibración de 6 grados de libertad (MAST)
  • Cámaras anecoicas de 3m (componente) y 10m (vehículo completo incluyendo sistema de rodillos y de seguridad) para ensayos de EMC
  • Tribómetro para evaluación de mecanismos de fricción y desgaste SIMAPRO
  • Software para eco-diseño
Proyectos I+i financiación pública

SIT.  Sistema Inteligente de Transporte

Plan Nacional de Investigación Científica. Desarrollo e Innovación Tecnológica, 2008-2011 TSI-020410-2009-26 (2009-2010)

 

E-VECTOORC

FP7 – STREP, Grant agreement No. 284708 (2011-2014)

 

GREEN-CAR_ECO-DESIGN

SUDOE Interreg IV B, SOE2/P1/E326 (2011-2013)

 

CARCODE

 ITEA 2 Call 6 TSI-020400-2011-27 (2012-2015)

Publicaciones de artículos Científico-Tecnológicos

Numerical investigation of the influence of roughness on the laminar incompressible fluid flow through annular microchannels

 J.R. Valdés, M.J. Miana, J.L. Pelegay, J.L. Núñez y T. Pütz

International Journal of Heat and Mass Transfer, 50(9-10), pp. 1865-1878

 

Reduced-order model for the estimation of fluid flow and flow forces in hydraulic proportional valves

J.R.Valdés, M.Miana, T.Pütz

Energy Conversion & Management 49 (2008) 1517-1529

 

Introduction of a length correction factor for the calculation of laminar flow through microchannels with high surface roughness

J.R.Valdés, M.Miana, M.Martínez, L.Gracia, T.Pütz

International Journal of Heat and Mass Transfer 51 (2008) 4573–4582

 

Transient Thermal Network Modeling applied to multiscale systems. Part I: Definition and Validation

M.Miana, C.Cortes, J.L.Pelegay, J.R.Valdes, T.Pütz

IEEE Transactions on Advanced Packaging, Vol. 33, No. 4. 924-937. November 2010

 

Transient Thermal Network Modeling applied to multiscale systems. Part II: Application to an Electronic Control Unit of an automobile

M.Miana, C.Cortes, J.L.Pelegay, J.R.Valdes, T.Pütz, M.Moczala

IEEE Transactions on Advanced Packaging, Vol. 33, No. 4. 938-952. November 2010.

 

Characteristic scales in natural convection around an isothermal horizontal cylinder for Pr < 1 Fluids

M.Miana, C.Cortes, J.L.Pelegay, J.R.Valdes, T.Pütz

International Journal of Thermal Sciences 2010

 

Transport vibration laboratory simulation: on the necessity of multiaxis testing

C. Bernad, A. Laspalas, D. González, J.L. Núñez, F. Buil

Packag. Technol. Sci. 2010; 23: 000–000

 

Development of numerical models for the FE dynamic analysis of rubber components

 J.M. Bielsa, I.Viejo, J.G. Meier, Thomas Pütz

Kautschuk Gummi Kusdtstoffe vol. 7-8 – 2011 p.35-39

 

Design and Testing of ABS for Electric Vehicles with Individually Controlled On-Board Motor Drives

V.Ivanov, B.Shyrokau, and D.Savitski, J.Orús, J.M. Rodriguez, R.Meneses, J.Theunissen, K.Janssen

2014-01-9128 SAE International

Congresos y Ponencias

CFD Dynamic Simulation of a Valve Performance using UDFs and the Deforming Mesh Model

 J. R. Valdés, M. Miana, T. Pütz

1st European Automotive Conference, Bingen, Germany, Junio 2003

 

Reliability analysis by means of the probabilistic finite element method of metal fatigue problems: application to automotive components

J. L. Núñez, C. Gómez, J. L. Pelegay, J. A. Bea, M. Doblaré

Congreso internacional del automóvil, FISITA 2004.  Barcelona.  España. Mayo 2004

 

Influence of the previous strain level in the fatigue behaviour of ductile steel for deep drawing

C. Gómez, J. L. Núñez, E. Fullola, S. Calvo, J. L. Pelegay

Congreso internacional del automóvil, FISITA 2004.  Barcelona. España, Mayo 2004

 

CFD Simulation applied to the Design of Braking Components

J. R. Valdés, M. Miana, T. Pütz, C. Bernad

FISITA World Automotive Congress, Barcelona, Mayo 2004

 

Aerodynamic Noise Prediction: Calculation of Aerodynamic Noise Source Terms from CFD LES Simulations

J. R. Valdés, M. Miana, C. Bernad

FISITA World Automotive Congress, Barcelona, Mayo 2004

 

Mould filling simulation in the manufacture of elastomeric automotive components

M. Laspalas, J. Clarke, D. Alderdice , M. Giménez y J. L. Pelegay

FISITA 2004, World Automotive Congress, Barcelona, Mayo 2004.

 

Discrete event simulation in a car assembly factory

D. Ciprés , R. Calahorra

Congreso internacional del automóvil, FISITA 2004.  Barcelona.  España, Mayo 2004

 

Functional life prediction in elastomeric components of a brake booster system

Martínez, F. Javier, Gracia, Leticia A., Nadal, I., Giménez, M., Frey, Karl-Heinz

European Automotive Congress (EAEC) 2005, Belgrado, Junio 2005

 

Development of a CFD-Based parametric model for design of central valve master cylinders

JR Valdés, M. Miana., C. Bernad, F. Buil, I. Nadal, T. Pütz

European Automotive Congress (EAEC) 2005, Belgrado, Junio 2005

 

Prediction  of static and dynamic behaviour of rubber bushings

J. Gómez, J.M. Royo

TRANSFAC’06: Congreso Mundial de Soluciones Innovadoras para la Industria del Transporte, Octubre 2006

 

Design optimisation of automotive components using parametrization tools integrated into finite element analysis

J.M. Bielsa, J.M. Calvo, S. Calvo, J.L. Núñez

TRANSFAC’06: Congreso Mundial de Soluciones Innovadoras para la Industria del Transporte, Octubre 2006

 

Multibody simulations of a brake booster system by means of finite element analysis

F.J.Martínez, J.M. Royo, I. Nadal, J.J. Sánchez, J. Noack, B. Khnunert

TRANSFAC’06: Congreso Mundial de Soluciones Innovadoras para la Industria del Transporte,  Octubre 2006

 

Simulation, prediction and reduction of pressure pulses in a hydraulic brake circuit

J.R.Valdés

12th EAEC European Automotive Congress – Bratislava, 29 June – 1 July, 2009

 

Multibody simulations of a brake booster system by means of finite element analysis

J.M. Royo, J. Noack

12th EAEC European Automotive Congress - Bratislava, 29 June – 1 July, 2009

 

Real-time Simulation of Hydraulic Control Unit for Brake Systems

J.Orús, J.M. Rodríguez, T. Pütz, W. Schwanke

12th EAEC European Automotive Congress - Bratislava, 29 June – 1 July, 2009

 

V-Cycle Development of a controller for a random load fatigue test bench

I .Nadal, J. Alfonso

12th EAEC European Automotive Congress – Bratislava, 29 June – 1 July, 2009

 

Application of finite element calculations to the study of misalignment on tapered roller bearings life and performance

I.Nadal, R.Rodríguez, S.Santodomingo

International Conference “Failures of Rolling Bearings” 2010

 

Development of numerical models for the FE dynamic analysis of rubber components

J.M. Bielsa, I.Viejo, J.G. Meier, T. Pütz

9th Fall Rubber Colloquium – Hannover 2010

 

Influence of geometric imperfections on tapered roller bearings life and performance

I.Nadal, R.Rodríguez, S.Santodomingo

9th EDF/Pprime (LMS) Poitiers Workshop 2010

 

Use of co-simulation and model order reduction techniques in automotive industry. Application to an electric Parking Brake (EPB)

E. Bernal, J.M. Rodríguez, I. Nadal, J. Orús, T. Pütz

13th EAEC European Automotive Congress, Valencia 2011

 

V-Cycle development of a controller for a random load fatigue test bench

J.Alfonso, I. Nadal, J.M.Rodríguez, A.Ibáñez, F.Urzainqui

13th EAEC European Automotive Congress – Valencia 2011

 

Influence of geometric imperfections on tapered roller bearings life and performance

I.Nadal, R.Rodríguez, S.Santodomingo

2011 SIMULIA Customer Conference. Barcelona  2011

 

Coerogeneous Wireless Sensor Networks for Virtual Instrumentation Services: Application to Intelligent Transportation Systems

T. Seco, J. Bermúdez, J. Paniagua, J.A. Castellanos

8th IEEE International Conference on Mobile Ad-hoc and Sensor Systems  (IEEE MASS 2011). IoTech- IEEE Workshop on Internet of Things Technology and Architectures. Valencia 2011

 

Development of an analytical tool to optimize bearing adjustment in automotive applications

I.Nadal, R.Rodríguez, S.Santodomingo

SAE Brasil 2011

 

Development of an advanced simulation tool for brake booster designers

I.Nadal, B.Vallés, J.Orús, J.R.Valdés, T.Pütz, J.M.Calvo

Eurobrake 2014, Lille EB2014-SA-003